Kundservice: 010-188 99 85
Spärrservice: 010-188 99 85
Privat | Företag

0

kr
  • Du har inte lagt till några produkter i varukorgen ännu.

    Produkter

0

Produkter - kr

Kundservice

Vi på Riksvakt AB strävar efter ge dig så bra service som möjligt med information på våra webbsidor. Vi har även samlat vanliga frågor & svar nedan. Du är givetvis alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor via e-mail eller telefon.

Spärrservice finns tillgänglig för dig dygnet runt alla dagar om året för att hjälpa dig att spärra dina kredit-/bankkort och/eller mobila enheter. Som ny kund måste du logga in på “Mina Sidor” och kontrollera dina uppgifter samt säkerställa att du har en 4-siffrig kontrollkod som du måste kunna ange om du ringer vår spärrtjänst. 

Kundservice finns tillgänglig på vardagar, öppettider och kontaktuppgifter ser du till höger på denna sida. Öppettider och handläggningstider kan variera i samband med större helger eller semester, samt nu under pågående pandemi. 

Kundserviceärenden kan i förekommande fall hanteras akut utanför kontorstid via vår spärrservice. Notera att detta kan medföra längre handläggningstider än normalt. Vi förbehåller oss rätten att avgöra om ärendet kan anses akut, varför du kan bli hänvisad till ordinarie öppettider. 

Vanliga frågor

När startar tjänsten för ID- och Företagsbevakning?

När du har godkänt våra köpvillkor och betalat i utcheckningen så startas tjänsten relativt omgående om du gjort köpet här på hemsidan.

Du får ett e-mail som bekräftar att start av tjänsten har skett. Notera att aktivering av tjänsten kan ta upp till 48 timmar i det fall du registrerat dig som kund via vår kundtjänst eller om du ingått avtal i någon annan av våra försäljningskanaler.

Om du inte kan logga in på tjänsten inom 24-timmar efter att du har fått en bekräftelse via e-mail om att tjänsten är aktiverad ber vi dig att kontakta oss via kundservice@riksvakt.se.

När ska jag kontakta Spärrservice?

Du ska kontakta Spärrservice dygnet runt, på telefonnummer 08-12 44 25 76, när du misstänker att ditt personnummer blivit kapat eller när du förlorat/blivit bestulen på värdehandling som du registrerat i värdehandlingsregistret.

Spärrservice är öppet 24-timmar om dygnet alla dagar om året. Vi hjälper dig hela vägen och kontaktar kortutgivare, mobiloperatörer och andra som berörs av din bevakning.

Det är bra om du gjort en polisanmälan innan så att du har ett ärendenummer från polisen. Ärendenumret får nu när du slutfört till anmälan hos polisen. Klicka på länken polisanmälan (ute till höger på sidan) för att göra en anmälan.

Exempel på hur ärendenummer kan se ut: 5000-K123-18 (finns angivet på din polisanmälan) alternativt polisanmälan gjord via internet I-55-1231231231231 (finns angivet i bekräftelsen du fick via e-post när du gjorde din internetanmälan).

Hur loggar jag in på Mina Sidor?

Först och främst behöver du vara kund hos Riksvakt, sen för att logga in på Mina Sidor klickar du på knappen "Mina Sidor" uppe till höger på vår webb. Det krävs BankID eller Mobilt BankID för att du ska kunna logga in.

Du kan även skriva in www://app.riksvakt.se i din webbläsare.

Har jag rätt att ångra mitt köp?

Ja, enligt lagen om distanshandel har du 14-dagars ångerrätt för ditt köp. Vänligen kontakta vår Kundservice om du vill ångra ett köp så får du en instruktion om hur du går tillväga.

På Riksvakt har vi en generös policy kring ånger så även om det går lite mer än 14 dagar så kommer vi försöka hjälpa dig.

Hur gör jag en polisanmälan?

Anmäl brott till polisen så snart du kan. I vår länksamling (till höger på sidan) hittar du länk till polisanmälan.

Hur registrerar jag en värdehandling?

För att registrera värdehandlingar loggar du in på Mina Sidor och klickar på Värdehandlingar.

Värdehandlingar är kreditkort och betalkort samt all teknisk utrustning som har ett IMEI-nummer, t.ex. mobiltelefoner, läsplattor, mobila WiFi routrar m.m.

När får jag larm skickat till mig?

När vi märker att det har skett en kreditförändring, t.ex. att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring så skickar vi ett e-mail eller SMS till dig om att det skett en händelse. Av säkerhetsskäl så behöver du logga in på Mina Sidor för att se vilken typ av händelse som har skett. SMS-tjänsten går att slå på och av via Mina Sidor.

Vi samarbetar med Bisnode samt CreditSafe, som är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag. Bisnode och CreditSafe är de största kreditupplysningsföretagen inom detaljhandeln, telecom och snabblån i Sverige.

Hur anmäler jag ett förlorat ett pass eller ett nationellt ID-kort?

Har du förlorat ett pass eller ett nationellt ID-kort (som utfärdats av polisen) måste du anmäla det genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Det går inte att göra via nätet.

Hur anmäler jag ett förlorat körkort?

Har du tappat bort eller blivit bestulen på ditt körkort så ska du anmäla det direkt till Transportstyrelsen. Du kan antingen fylla i anmälan på Transportstyrelsens webbsida (se länk till höger på sidan) eller ringa 0771-81 81 81. Transportstyrelsen skickar då ut en blankett så att att du kan ansöka om ett nytt körkort. Blanketten skickas till den adress där du är folkbokförd. Körkortet spärras omedelbart och blir inte längre giltigt som id-handling.

Har ditt körkort blivit stulet ska du även göra en polisanmälan. Det gör du antingen genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Stöld av körkort kan även anmälas via polisens hemsida. Har du skyddad identitet ska du dock inte anmäla brott via nätet.

Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Du kontaktar oss via kundservice@riksvakt.se där du berättar vad du heter, ger oss ditt födelsenummer och att du vill säga upp ditt abonnemang. Om du inte anger något datum så räknar vi det från det datum då ditt email skickas.

ID-skydd är en priviligierad tjänst som är starkt knuten till dig som person och vi avslutar ditt abonnemang först när vi fått din begäran om uppsägning via registrerad email. Emailet blir också en dokumentation kring uppsägning som vi sedan sparar. Ett avslut tar sedan bara några minuter att genomföra.

Du kan även ringa Kundservice, och då måste du kunna ange den spärrkod som du valde när du tecknade ditt abonnemang.

Notera att din tjänst fortsätt gäller tills den period du betalat för i förskott är avslutad (månad eller år). Sker uppsägning inom ågerperioden så avslutas tjänsten relativt omgående.

Enligt våra allmänna villkor räknas även utebliven betalning som en uppsägning.

Hur byter jag spärrkontrollkod?

Du anger din spärrkontrollkod (4 siffor) i samband med att du tecknar tjänsten via denna hemsida. Genom att gå in på Mina Sidor under Inställningar så kan du ange en ny kod när du vill. Vi kontrollerar denna kod när du vill spärra en värdehandling eller när du vill säga upp ditt abonnemang. Det är viktigt att du skriver ned din kod och förvarar den säkert. Glömmer du koden så måste du kontakta kundtjänst.

Har du tecknat abonnemang på telefon via kundtjänst och en av våra kundmottagare så måste du själv gå in på Mina Sidor och ange en 4-siffrig kod efter det att tjänsten har aktiverats.

Vad händer om mitt kreditkort går ut?

Om ditt kreditkort går ut så kommer inga betalningar ske till Riksvakt AB eftersom vår tjänst är knuten till ett fungerande betalkort eller kreditkort. Du får dock en automatisk påminnelse om detta i god tid.

Om du är privatperson: uteblivna betalningar räknas som uppsägning eftersom vår tjänst inte har bindningstid för privatkunder, så om du ditt betal- eller kreditkort går ut så måste du teckna ett nytt abonnemang via vår hemsida.

För företag: samma regler gäller för företag. Men om du som företagare vill övergå till fakturabetalning så kan du kontakta kundtjänst. Sedvanlig kreditprövning kan komma att göras.

Vem är det som svarar?

Vår kundtjänst hanteras idag av minst två personer under vardagar (under pandemin kan detta variera). All kundtjänstpersonal har skrivit på sekretessavtal och har kontrollerats mot polisregistret.

Spärrtjänsten är bemannad av minst en person dygnet runt året om.

Den dagliga verksamheten leds av bolagets ägare, samt av teknisk och administrativ personal som sitter i Gävle, där bolaget också har sin hemvist.

Vissa saker sköts av underleverantörer, som t.ex. vår webbapplikation och våra betaltjänster. De säkerställer att vi har kontinuerlig backup och att alla tjänster via vår hemsida är uppgraderade och tipp topp för maximal säkerhet och smidighet.

Varför är det dyrare för företag?

Tjänsten för företag är baserad på två delar. Dels ingår tjänsten ID-Bevakning Privat, men tjänsten har också andra funktioner. Vi bevakar om något sker med alla de företag som du är knuten till och dessutom kan du lägga till 10 andra företag som vi också bevakar. Detta är sammantaget en mycket bredare tjänst som kräver större investeringar i t.ex. webbutveckling, och priset är också knutet till att vi nyttjar en bredare tjänst gentemot våra underleverantörer som gör att vi själva har högre löpande kostnader.

Spärrservice

010-188 99 85

Kundservice

010-188 99 85
Öppettider - Spärrservice
Alla dagar dygnet runt
Öppettider - Kundservice
Måndag - Fredag: 08:00-16:00 Lördag: Stängt , akut via Spärrservice Söndag: Stängt
kundservice@riksvakt.se 010-188 99 85
Riksvakt AB Box 6195, 800 06 Gävle
 

Vill du göra en direktbeställning?

Fyll i kontaktuppgifter så kontaktar vi dig från vår Kundtjänst. Missa inte vårt erbjudande om fri testmånad utan bindingstid!

Eller ring oss!

010-188 99 85

Betalningstjänster

© Copyright 2020 Riksvakt AB. All rights reserved.